Dessa ljuvliga tomattider! Tips på vad du kan göra med dina tomater!!



Dag ett avklarad på jobbet efter semestern ;-) Det gick bra men jag hade ju lätt kunnat ta några veckor ledigt till! Men men, det är bara till att ta tag i verkligheten. Sambon är hemma med barnen veckan ut, sedan börjar verkligheten för dem också. Dottern ska börja i ettan och lillkillen ska skolas in på dagis :-) Tiden går verkligen fort!

Lite tomatsnack då då.....växthuset dingnar verkligen av härliga tomater just nu, gula och röda, små och stora. Vad gör man då med alla dessa tomater. Hittade till en himla trevlig grupp på Facebook häromdagen där just den frågan ställdes, vad gör man med alla mogna tomater??? Inga problem säger jag, det finns massor med härliga saker att göra!




Själv har jag precis gjort klart två laddningar ketchup, en gul och en röd. Klicka på färgerna så kommer ni till recepten som jag lagt ut sedan tidigare.


tomat rekord


Något som är extremt gott att plocka fram till hösten/vintern är tomatmarmelad. Mums!! Missa inte att göra denna, den är verkligen supergod :-)

Sedan kan man ju ugnstorka sina tomater. Allra godast tycker jag är när de inte blir helt torra utan lite sega, vilken smak och perfekt att tillsätta till höstens grytor, pastarätter, såser osv.

Odlar man tex en sort som San Marzano som är perfekt att ha till tomatsåser så ska man givetvis göra sin egen tomatsås och frysa in i portioner. Testa tex det här receptet.

Under etiketten "tomat" hittar du massa med fler recept där jag använder mig av tomater. Lycka till!!

gula tomater
tomatskörd

Kommentarer

  1. Jag önskar att jag hade tomater i överflöd, finns så mycket jag skulle vilja göra. Tomatmarmedlad inte minst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är sååå god! Men du kan ju givetvis köpa tomater också, finns ju en hel del fina i butiken nu.

      Radera
  2. Underbart! Så där mycket tomater får man ju inte utan växthus, men på vägen till landet finns ett ställe där man kan köpa tomater och gurka från ett stort växthus. De är inte riktigt lika goda som mina egna såklart, men duger gott att laga mat med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egenodlat är ju förstås godast men det duger säkert alldeles utmärkt med de!

      Radera
  3. Tack för alla fina tips! Finas mammis

    SvaraRadera

Skicka en kommentar