Blåmusslor i vitt vin och grädde

blåmusslor
Skål från Gerbera.

Västkusttjej som jag är så älskar jag skaldjur! I alla dess former, räkor, kräftor, hummer, krabba, musslor, ostron mm mm. I fredags så satt jag och sambon och mumsade på ett nät musslor efter att barnen lagt sig, godare fredagsmys får man leta efter ;-) Så här tillagade jag musslorna:

Ingredienser
1 nät musslor
1 st gul lök
2 st vitlöksklyftor
½ röd chili
olivolja
2 dl vitt vin
2 dl vispgrädde
1 msk fiskfond (kan uteslutas)
hackad persilja
hackad basilika
salt och peppar

Börja med att rensa musslorna, slänga trasiga och döda osv. Hacka lökarna och chilin. Fräs lökarna och chilin i olivolja några minuter. Tillsätt musslorna, häll över vin, grädde och fiskfond. På med locket och låt stå i ca 3 min tills musslorna öppnat sig.

Hacka lite persilja och basilika under tiden. Ta upp musslorna och lägg över i en stor serveringsskål. Låt soppan stormkoka några minuter. Tillsätt hälften av kryddorna. Salta och peppra, var försiktig med saltet, musslorna är salta i sig.

Häll allt över musslorna och toppa med resterande av kryddorna. Avnjut med ett gott vitt vin som tex Stoneleigh, ett av våra favoritviner som vi alltid återkommer till :-)


stoneleigh
Stoneleigh, en favorit :-)

Kommentarer