Beer Can Chicken

beer can chicken
Beer Can Chicken är tydligen en vanligt grillrätt inom BBQ-världen men jag har faktiskt aldrig testat att göra den.....förrän nu ;-) Man ska helt enkelt ta en hel kyckling och trä den över en öppnad ölburk och ställa den på grillen. Det som händer är att ölen ångas in i kycklingen och ger en god smak och kycklingen blir mör och fin. Efter att ha sökt lite på nätet så körde jag igång. Det bästa verkar att köra den på låg värme i grillen under 3-4 timmar men jag hade varken tiden (eller så bra koll på min webergrill) att jag kunde göra det. Jag körde ca en timme,. Viktigt att hålla koll på tempen, kyckling brukar bli bra runt 75 grader tycker jag. Tyvärr gick nog min lite för länge, blev lite mörk även om cacaokryddan gör sitt till, får skylla det på första gångs problem ;-) men smaken blev otroligt god och nästa gång kommer den bli perfekt!!

Jag gjorde en egen rubbing som jag gned in kycklingen med. Man kan egentligen ta vilka kryddor man vill här, blanda ihop de du gillar. Så här gjorde jag:

Ingredienser
1 st kyckling
1 st liten ölburk
olivolja
Rubbing
2 msk av Santa Marias cacao/chili krydda (mycket god för övrigt)
½ tsk chilipulver
1 msk rökt paprikapulver
1 tsk svartpeppar
1 msk grovt havssalt

Börja med att sätta igång grillen. Jag har en klotgrill och fyllde ena halvan med briketter och tände på. Kycklingen ska stå på den delen där det inte är några briketter, lite svårt att få den att stå still men det går säkert att ställa den i en ugnssäker form också kan jag tänka mig. Det bästa är nog på grillgallret men då jag inte har en så pass stor grill så jag kan få på locket om kycklingen står på gallret så fick jag göra så här ;-)

Beer can chicken

Blanda sedan ihop kryddorna till rubbingen. Kleta in kycklingen med olivolja och gnid sedan in kryddblandningen. Öppna ölburken, drick ur hälften och trä sedan kycklingen över. Ställ ner kycklingen i grillen. På med locket och låt stå ca 1-1½ timme eller tills temperaturen är ca 75 grader.

En lite kul rätt att tillaga och som ni ser på bilden nedan så passade jag också på att ta ett kort som blir mitt bidrag till "BBQ hero wanted" som pågår just nu. Rösta gärna på mig här, då blir jag jätteglad!!!! :-)

beer can chicken

Kommentarer

  1. Haha... vilken rolig bild den nedersta. :)

    Har hört talas om detta sätt att grilla kyckling men aldrig testat själv.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar