Provensalsk grönsakslåda med flädergravad lax - midsommarens varmrätt


Då var det dags för mitt andra bidrag till Las Moras Grönare högtider midsommar :-) Åh, det här blev så himla gott, ni måste testa att göra denna rätten. Laxen, åh, den bara smälte i munnen och grönsakslådan eller tian som den kallas, ja, den kan man ju egentligen göra på de grönsakerna som man har hemma men nu när sparrisen finns och är som godast så tycker jag ju att man ska använda den. Gott, gott!!

Ingredienser grönsakslåda för 6-7 personer
1 stor squash
1 bunt sparris
3 st tomatater
3 msk olivolja
1 stor gul lök
3 vitlöksklyftor
2 msk färska timjanblad
1 burk krossade tomater
5 ägg
2 dl riven parmesanost
1 dl strimlade basilikablad
salt och peppar

Hacka lökarna och fräs i olivoljan i en stekpanna på svag värme några minuter. Tillsätt krossade tomater, timjan, salt och peppar.  Låt stå och småputtra i ca 10 min utan lock. Låt svalna litegrann.

Dela squashen i mindre bitar och stek några minuter i olivolja i en stekpanna, lägg åt sidan.

Ansa sparrisen och skär i mindre bitar, förväll i kokande vatten ca 1 minut. Lägg åt sidan.

Vispa ihop äggen med den rivna osten, basilika och lite salt och peppar. Blanda sedan i det med tomatröran. Vänd ner squashen och sparrisen. Häll det hela i en smord ugnsform, ca 22-23 cm i diameter. Skiva tomaterna och lägg på toppen. Grädda i 175 grader i ca 50-60 min eller tills äggsmeten har stannat.

Ingredienser flädergravad lax
ca 700 g lax (som varit fryst minst två dygn)
½ dl socker
½ dl salt
ca 1½ dl hackad dill
1½ dl koncentrerad flädersaft

Lägg laxen i en form. Häll över salt och socker jämt fördelat över laxen. Strö över dillen. Häll över flädersaften.

Krama in kryddorna och saften i laxen, vänd några gånger. Avsluta med att lägga plastfolie över formen, ställ något tungt på, tex en mortel. In i kylen i ca 2 dygn. Skär sedan upp laxen i tunna fina skivor och servera till grönsakslådan.
 
 
Den här rätten passade givetvis utmärkt till vinet Las Moras som du bara måste testa. Jättegott vitt vin som passar till det mesta!
Nu har även tävlingen startat upp där du också kan vara med och bidra till den kommande kokboken. Skicka in det bästa gröna recept och tävla om en Kitchen Aid!!! Klicka på bilden så kommer du rätt :-)
 


Kommentarer

  1. Flädergravad lax låter spännande. Jag kan tänka mig att flädersmaken passar bra ihop med laxen. Grönsakslådan kan ju inte vara annat än god med de ingredienserna!
    Får se om jag får till något bidrag till tävlingen.

    SvaraRadera
  2. Ja men det tycker jag absolut du ska göra, skicka in ett bidrag!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar