En skön söndag med kycklingspett, ugnsrostad färskpotatis och sallad

Idag har vi haft en lugn och skön söndag. Jag började med lite löpning, skönt att komma igång igen efter 5 dagars vila, har ju varit förkyld och hostig men nu känner jag mig äntligen bättre. Sedan åkte vi ner en sväng till Björlanda kile som är vår småbåtshamn. Min sambo Jonny är windsurfare och eftersom det blåste en del idag så var det därnere vi hittade honom ;-) Jag och barnen lekte lite på stranden men tillslut så började det regna så då packade vi ihop och drog hem. Jonny likaså, inge bra att surfa när det blixtrar och dundrar!


På kvällen blev det grillning igen. Jag gjorde kycklingspett som jag först marinerade i olivolja, grillsås och rökt paprikapulver. Blev himla god smak på dem! Till kycklingen gjorde jag ugnsrostade färskpotatisar. Jag brukar koka dom först i ca 7 min, sedan häller jag över de i en ugnsform, på med kryddor och olivolja, in i ugnen på 200 grader i ca 30 min. Gjorde en god sallad men lite blandade grönsaker, bland annat första egenodlade gurkan som var klar, gott, gott! Serverade två olika dippsåser till, en tzatziki och en med turkisk yoghurt, fetaost och kräm av soltorkade tomater.



Ja, nu sitter vi här i soffan och pustar ut efter en "kalashelg". Imorgon drar jag med jobbet till Kinnekulle. Ska bli kul, har aldrig varit där :-) Under veckan kommer också mina två resterande midsommarrecept för "Grönare högtider" så håll utkik!

Kommentarer

  1. ååå vad gott, precis min smak. Jag har inte prövat att göra färskpotatis i ugnen, det så otroligt gott ut och enkelt att göra. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, testa färskpotatis i ugnen, det är jättegott!

      Radera

Skicka en kommentar