Medelhavstorsk

 
Onsdag betyder ledig dag för mig som vanligt. Började med att köra Isabella till skolan, dom skulle ha friluftsdag idag så vi får verkligen hoppas att regnet håller sig borta! Jag är dessutom ledig både torsdag och fredag så ska jag njuta av långhelg med min familj :-)
 
I söndags gjorde jag en himla enkel med god torskrätt. Blandade ihop torsken med massa medelhavssmaker och grönsaker och det blev jättegott! Så här gjorde jag:
 

Ingredienser
torskrygg för 6 personer
½ påse färsk spenat
salt och peppar
2 st vitlöksklyftor
½ squash
1 st gul paprika
1 st purjolök
ett knippe sparris
ett gäng oliver
2 burkar krossade tomater
salt och peppar
torkade örtkryddor såsom tex basilika, oregano, rosmarin, timjan
olivolja

Börja med att dela torsken i portionsbitar, salta och peppra. Smöra en ugnsform och lägg spenaten i botten. Lägg torsken ovanpå.
 
Skiva alla grönsaker i mindre bitar och stek i olivolja i en stekpanna en stund. Tillsätt krossade tomater, oliver, salt, peppar och örtkryddor. Låt småputtra en stund om du har tid annars häller du allt över torsken.
 
In i ugnen på 225 grader ca 15 minuter. Servera med en grönsallad eller lite pasta.
 

 

Kommentarer