Pulled pork på Tinas vis

pulled pork

Som jag berättade häromdagen så skulle jag göra en pulled pork i söndags. Redan vid niotiden på morgonen åkte grisen in i ugnen och där fick den stå i nästan nio timmar :-) Och resultatet? Ja, vad tror ni? Succe givetvis! Jättegott verkligen! Testa :-)

Det har cirkulerat runt en del recept på pulled pork i matbloggsvärlden men jag körde på Tina Nordströms recept som hon körde i sitt nya program "Tina på besök". Väldigt enkelt och lätt att förbereda. Man kan ju givetvis välja att göra en egen barbequesås om man vill försöka unvika onödigt socker, det kommer jag nog göra nästa gång, men den här gången fick det bli en köpevariant på flaska, närmare bestämt den här.

Ingredienser
en bit fläskkarré utan ben
2-3 dl barbequesås
½ msk paprikapulver
2 krm cayennepeppar
2 msk olivolja

Sätt ugnen på 110 grader. Lägg köttbiten i en gryta som tål ugn. Häll över såsen, oljan och kryddorna och gosa runt med köttet. In i ugnen med lock, efter ca 9 timmar är den klar. Ta sedan ut grytan och dela köttet genom att dra i det med två gafflar. Blanda runt med såsen som är i grytan. Servera med lite plock såsom grönsaker, tomatsalsa, fetaostkräm, tortillabröd. Supergott! Nu vet ni vad ni ska laga nästa helg ;-)

HÄR hittar du ett annat recept på pulled pork fast med en egengjord barbequesås.

Kommentarer

  1. Missade programmet men pulled pork är verkligen gott. Men minimalt med jobb! Gillar´t!!

    SvaraRadera
  2. Ser gott ut och verkar mycket enkelt att tillaga. Måste testa!
    Tack för tipset!
    Yvonne

    SvaraRadera
  3. Ja, fy för så gott det är, du har så rätt så! Vi har gjort även på vildsvinskött, gottigt även det:)

    Tinas program har vi spelat in men inte sett än. Men på reklamen för det så verkade det lovande.

    SvaraRadera
  4. Pulled pork är så gott! Såg programmet och tänkte att jag skulle laga det snart igen. :-)

    SvaraRadera
  5. Pulled pork är klockrent. Brukar dock inte köra den så länge som 9 timmar utan som mest 5 timmar.
    Sa Tina något om varför det inte skulle vara ben i karrén? Ben ger ju smak menar jag!

    Sist jag gjorde PP serverade jag den med syrade grönsaker, fantastiskt gott.
    http://www.ensaligsoppa.se/2012/12/pulled-pork-enligt-tallriksmodellen.html

    SvaraRadera
  6. Henrik: nej, hon sa inget om ben men det funkar säkert också, blir ju lite mindre kött då förstås.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar