Grillad ryggbiff med kryddstarka grönsaker



Vaknar upp till en härligt solig morgon här i Göteborg! Våren är kommen ;-) Med våren kommer ju också grillen fram mer och mer vilket gör matlagningen väldigt enkel tycker jag. Bara till att grilla en bit kött, göra en dippsås och steka upp några grönsaker, klart! Så här gjorde jag häromdagen:

Ingredienser
rygg biff för 6 personer
Adams rib rubb eller någon annan rubbing (går förstås att utesluta också)
salt och peppar
 
Grönsaker
blomkål
squash
rödlök
champinjoner
paprikapulver
franska örter
salt och peppar
smör, olivolja eller kokosfett
 
Dippsås
1 dl creme fraiche
1 dl turkisk yoghurt
ca ½ dl barbequesås
lite salt och peppar om det behövs

Rubba in kryddorna i köttet och låt ligga framme någon timma innan det är dags för grillen.
 
Blanda ihop ingredienserna till såsen och ställ i kylskåpet.
 
Dela alla grönsaker i mindre bitar och stek rätt så hårt i fettet, krydda med paprikapulver (snåla inte här), franska örter, salt och peppar. Stek tills grönsakerna blivit så mjuka som du vill ha dom.
 
Salta och peppra och släng på grillen. I vår familj gillar vi köttet "rare" så det är mer eller mindre bara några minuter på grillen som gäller.
 
Lägg upp grönsakerna i botten på tallriken, lägg köttbiten över och servera med en klick sås. Mumma!!


Nej, nu ska jag göra mig klar här, städa upp lite och så eftersom jag får besök av min kompis Ulrika och hennes fyramånaders son Charlie idag. Vi ska ha det gott och mysa i solen ute på altanen och sedan blir det promenad ner till skolan för att hämta hem Isabella. Skön avslappnad ledig dag helt enkelt, ha de så gott så länge! <3

Kommentarer