Kycklingspett tandoori med wokade grönsaker och raita


"Kyckling på fredag det enda jag vill ha"....kommer ni ihåg den, Kronfågels reklam från 2000? Ja, den har iallafall satt sig i mitt huvud :-) Igår blev det iallafall kyckling, närmare bestämt kycklingspett tandoori, ett recept jag hittade i Jamie Olivers kokbok "Jamie grillar". Som vanligt en mycket bra kokbok ifrån engelsmannen tycker jag!! Min största inspiration!

Till kycklingspetten så wokade jag lite blandade grönsaker och kryddade med diverse thailändska smaker. Till det hela blev det även en raita och lite köpt naanbröd, mycket, mycket goda smaker, alldeles lagom starkt. Ett tips om ni har barn är att vänta med dom starka kryddorna till sist. I det här fallet hade jag röd chilipasta och sambal oelek, det tog jag i allra sist när jag redan hällt upp mat till barnen, perfekt!

Ingredienser kycklingspett
kycklingfiléer
140 g matlagningsyoghurt
1/4 dl olivolja
4 msk passerade tomater
3 cm färsk ingefära, skalad och riven
½ tsk vardera av garam masala, chilipulver, rökt paprikapulver och gurkmeja
2 st finhackade vitlöksklyftor
salt och peppar

Blanda alla ingredienser utom kycklingen i en skål. Dela kycklingen i lagom "spettbitar". Lägg i kycklingen och blanda runt. Krydda med salt och peppar. Täck med plastfilm och låt stå och marinera 2-3 timmar i kylen.

Trä upp kycklingen på spätt och grilla!

Ingredienser grönsakswok
morötter
röd paprika
röd lök
blomkål
vitkål
1 st hackad vitlöksklyfta
2 cm hackad färsk ingefära
sesamolja
fisksås
oystersås
röd chilipasta
sambal oelek
lite salt
olja att woka i

Dela grönsakerna i mindre bitar. Värm upp woken och tillsätt oljan, börja med att fräsa vitlöken och ingefäran, tillsätt sedan grönsakerna, de hårda såsom morötter och paprika kör jag först, sedan resten. Blomkålen förvällde jag någon minut innan jag wokade den. Tillsätt resterande ingredienser. Svårt att säga måtten här, jag brukar alltid höfta ;-) Woka tills grönsakerna mjuknat.

Ingredienser raita
2-3 dl turkisk yoghurt
10 cm gurka, riven
1 dl hackad färsk mynta
lite cayennepeppar
salt och peppar

Riv gurkan, salta och låt rinna av i ett durkslag. Blanda under tiden yoghurt med hackad mynta och kryddorna. Pressa ut så mycket vatten som möjligt ur gurkan och tillsätt sedan till yoghurten. Låt gärna stå i kylen en stund och dra.

Servera det hela med naanbröd och njuuuuut!!!

Kommentarer