Torskrygg i pestosås serverad med blomkålsris

Snorig och febrig men glad ändå! Storasyster hjälper till och håller humöret uppe <3
Nu har vi varit riktigt duktiga på sista tiden och ätit mycket fisk! Inte för att det verkar ha hjälpt oss att förbli friska direkt, jo, jag håller mig frisk men resten av familjen har varit sjuka här under veckan. Lille Rasmus, stackarn, han har varit helt täppt i näsan, feber och hostig. Inte lätt för en 1-åring att hålla humöret upp då men stundvis så är han ändå sitt vanliga glada jag som ni ser på bilderna ovan.

Tillbaks till fisken då! Den här gången använda jag mig av torskrygg som jag bara helt enkelt la i en ugnsform, salt och peppar och lite rivet citronskal på. Blanda ihop 3 dl grädden, 1 dl philadelpiaost och ca 4 msk pesto och häll över torsken. Här kan man också om man vill tillsätta lite grönsaker, tex är det gott med körsbärstomater till men just när jag gjorde den här rätten så var det fattigt med grönsaker hemmavid ;-)
In i ugnen på 200 grader i ca 25 min, kolla så torsken är klar innan den serveras. Till dom andra blev det kokt potatis men jag gjorde blomkålsris. Superenkelt, bara till att riva blomkålen på rivjärn, smält smör i en stekpanna och fräs på blomkålen några minuter, salta och peppra. Gott, gott!
Mycket sås ska det vara och att servera en god sallad till är ju inte helt fel!

Då var den efterlängtade helgen här också. Vi ska väl börja småpacka litegrann, ska ju åka till Kanarieöarna nästa vecka. Måste inhandla lite grejer till barnen också, Rasmus måste ha shorts och keps, allt som han hade i somras är ju förstås för litet.

Ikväll blir det till att synda litegrann, ska göra hemmagjord pizza, det var längesedan. Blev sugen när jag såg att dom gjorde det i onsdagens "Sveriges mästerkock". Har ni någon favorit? Tycker ingen verkar så där superbra än så länge men det kommer väl...... Ha nu en skön helg på er! Kommer snart ett inlägg om lite dryckestips!! :-)

Kommentarer