Födelsedagstårta med geishafluff, grädde och jordgubbssylt


Vår son Rasmus fyllde ju 1 år för en vecka sedan och givetvis så fick det bli en riktig barntårta till kalaset. Jag är egentligen inget vidare på att baka, har svårt att få till bakverken så dom blir snygga osv. För det mesta blir det gott men utseendemässigt är jag inget vidare ;-) Dock får jag säga att jag blev riktigt nöjd med denna tårtan, den är riktigt fin för att komma ifrån mina händer :-) Behöver jag säga att Rasmus älskade den? :-) Så här gjorde jag iallafall:

Ingredienser
1 pkt tårtbotten (jag latade mig och köpte färdig, det bästa är givetvis att göra egen)
en god jordgubbssylt (jag använde min egengjorda från i somras som bara är såååååå god)
180 g geishachoklad
3 dl vispgrädde
2-3 st kiwi
riven mörk choklad
ytterligare ca 4 dl vispgrädde att täcka tårtan med

Fyllningen gör man dagen innan för att tårtan ska bli som allra godast. Börja med att hacka geishan, häll i grädden i en kastrull och värm upp men det får absolut inte koka. Lägg i chokladen och rör tills det har smällt. Låt stå kallt minst 5 timmar, vispa sedan med elvisp tills det blir fluffig.

Lägg sedan första tårtbotten på ett tårtfat, bred ut ett lagom tjockt lager med jordgubbssylt, på med nästa tårtbotten, bred ut geishafluffet, på med sista tårtbotten. Klä in i plastfolie och ställ kallt över natten.

Vispa grädden och kleta ut ett tunt lager över hela tårtan. Skiva kiwin och dekorera kanten av tårtan med skivorna. Jag valde sedan att spritsa ut grädde över toppen av tårtan, lät en cirkel vara fri i mitten där jag la den rivna mörka chokladen, drisslade även lite över grädden. Ett ljus i mitten och den är klar!

Pappa fick blåsa ljuset ;-) För er med god syn så ser ni kanske att jag har lagt en cirkel med blåbär utanför chokladen till skillnad från bilden ovan ;-)

Kommentarer

Skicka en kommentar