Fantastisk matlagningskväll hos Aveqia!


Vi hade det riktigt trevligt i lördags, jag och min kompis Ulrika när vi var på matlagningskväll hos Aveqia. Aveqia finns både i Stockholm och Göteborg och konceptet består helt enkelt av att man i grupp lagar mat med en erfaren stjärnkock och sedan sätter sig ner och äter och dricker allihopa tillsammans.

Det hela var planerat in i minsta detalj redan när vi kom dit. Alla råvaror var upplagda, precis så mycket som skulle användas. Vår kock Bertil Hammar gick igenom varje maträtt och sedan delades vi upp i fyra lag. Jag och min kompis fick efterrätten. Sedan började vi alla att laga vår mat och när vi hade lagat maten klar, hade bara uppläggningen kvar så fick alla gå och sätta sig utan grupp 1 som skulle börja förbereda sin förrätt och sedan servera oss andra. Så fortsatte det tills alla rätter var uppätna och alla var mätta och glada.


Kvällens meny såg ut så här:

Röksjuden gös med citrongravad pilgrimsmussla, bouquet garni, libbsticka och buljong.


Kryddsotad ren med eldat sidfläsk, kantarellpuré, kantareller och en vinaigrette på brynt smör och lingon.


Oxrygg och bringa, potatisskalschips, tryffel mandelpotatispuré, pepparrot och senap med saltgurka, krasse och hjärtsallad.


Lakritscurd med varma hallon, vaniljglass, honungsflarn och vulkansocker.


Som ni säkert förstår var allt fantastiskt gott och allt vin vi fick till likaså. Vår kock Bertil Hammar, som bland annat varit med i Årets kock (och även söker till nästa år) gjorde ett fantastiskt jobb och hjälpte alla "amatörkockar" så gott det gick.

Kan absolut rekommendera en sådan här matlagningskväll hos Aveqia! Vi kommer att få tillgång till alla recept så småningom och då ska jag nog försöka mig på någon av rätterna här hemma, får se om det blir lika gott ;-)


Kommentarer

Skicka en kommentar