Blomkåls- och broccoligratäng


Rasmus på babysim :-)
Brrr, idag har det varit riktigt kallt här i Göteborg. Har försökt hålla mig inomhus men det går ju förstås inte när man har barn som ska till skola osv. Går med Rasmus på babysim så det var första stoppet i morse. Lika kul varje gång och bebisarna är verkligen duktiga, dyker och sparkar hela tiden :-) Nu har jag precis varit och hämtat tösen från skolan och om någon timme bär det av med henne till simskolan. Ja, vissa dagar är det fullt upp men jag (till skillnad mot många andra verkar det som) tycker det är kul med barnens aktiviteter! Förutom simskola så går min dotter även på något som heter Knatteskutt, det är upplagt så att barnen under 10 ggr får pröva på många olika sporter såsom fotboll, handboll, friidrott, gymnastik mm. Perfekt för de barn som inte vet vilken idrott dom vill syssla med! Det enda negativa med Knatteskutt är att man som förälder inte får vara med inne i salen när dom idrottar, pga platsbrist, negativ inverkan på barnen (ljudnivå) osv. Hmm, hur tänkte dom där egentligen, jag vill ju såklart se min dotter idrotta, se hur det går för henne osv...
Isabella "in action" på Knatteskutt :-)

 Tillbaks till maten ;-) Eftersom jag börjat äta lite mer kolhydratsnålt den sista tiden så försöker jag varje dag hitta på lite olika grönsaksrätter och hittills har jag lyckats ganska bra tycker jag. Den här gången blev det en rätt så enkel rätt, en blomkåls- och broccoligratäng. Mycket enkelt men sååå gott! Så här gjorde jag:


Ingredienser för ca 6 port
1 st broccolihuvud
½ blomkålshuvud
salt och peppar
3 dl grädde
ca 1 dl philadelphiaost
1 pressad vitlöksklyfta
2 dl riven lagrad ost

Börja med att dela upp broccolin och blomkålen i mindre bitar. Förkoka i ca 5 min. Häll sedan av vattnet och lägg kålen i en ugnsform.

Blanda ihop grädden och philadelphiaosten och vitlöken i en skål, salta och peppra och häll blandningen över kålen. Fördela den rivna osten över. In i ugnen på 200 grader ca 20 min. Jag serverade gratängen till några grillade korvar.


Kommentarer