Pakistansk mango - såååå god!!


Häromdagen fick jag tag på pakistansk mango i en butik inne i stan. Har läst om den tidigare på några andra matbloggar där den hyllats så när jag fick syn på den så var jag ju förstås tvungen att köpa den! Köpte två stycken (varför köpte jag inte mera???). Den ena fick åka ner i min morgonshake ihop med yoghurt och den andra gjorde jag glass utav, närmare bestämt en semifreddo med mango. Hur smakade det då då? Så himla söt och god! Mycket godare än den vanliga  mangon som man hittar i matbutiken. Så.....hittar ni den i någon butik hos er så köp den för guds skull, tveka inte! :-)


Ingredienser Mangosemifreddo (blir ca 1-1½ liter)
4 ägg
3 dl strösocker
1 vaniljstång
2 dl vispgrädde
3 dl turkisk yoghurt
1 st pakistansk mango
½ dl socker

Börja med att dela mangon i mindre bitar, lägg i en kastrull tillsammans med sockret och koka upp. Låt småputtra tills mangon blivit mjuk och mixa den sedan med tex en handmixer, låt svalna.

Separera äggulorna ifrån vitorna och vispa gulorna ihop med ½ dl socker och fröna ur vaniljstången poröst.

Vispa grädden fluffig och blanda i yoghurten. Blanda i äggsmeten.

Vispa äggvitorna med ½ dl socker till ett hårt vitt skum. Vänd försiktigt ner i äggsmeten.
Blanda till sist i mangosmeten, ställ in i frysen några timmar tills den inte är mjuk längre.

Kommentarer

  1. Detta var något nytt för mig men ska kolla efter detta nästa gång jag är i mataffären eller de utländska handlarna i stan. Jag själv är inte så mycket för mango förutom i glass men de andra i familjen slukar allt med mango i!

    Ha det gott /Emma

    SvaraRadera
  2. Den är verkligen godare, synd att den är lite dyr bara...

    SvaraRadera
  3. Pakistansk mango har jag aldrig hörtt talas om. Det låter spännande! Mango är ju vrålgottt och otroligt användart!

    SvaraRadera
  4. Men gud så gott det där såg ut. Måste prova, måste hitta rätt mango ... :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar