Hemmagjorda "soltorkade" tomater

Dela tomaterna och lägg på bakplåtspapper, på med flingsalt.
Nu när växthuset är fullt av härliga röda tomater så vill jag ju passa på att göra lite goa saker av dom, inte bara stoppa i munnen ;-) Att torka tomaterna är ju givetvis ett måste och rätt så enkelt även om det tar lite tid. Att kalla dom soltorkade blir ju förstås fel, vi kallar dom ugnstorkade istället! Denna gången använde jag mig bara av körsbärstomater men det går förstås lika bra med alla sorter. Dela dom på mitten och lägg med skalytan på en plåt med bakplåtspapper. Lite flingsalt över och in i ugnen på 100 grader. Tar ca 5-6 timmar, ännu längre för att få dom alldeles torra men jag tycker dom är som godast när dom har lite "mjukhet" kvar.

Det blir inte så mycket kvar efter 6 timmar i ugnen ;-)

Sedan är det bara till att lägga dom i en glasburk med några vitlöksklyftor (går givetvis att utesluta), fylla på med olivolja och in i kylen. Tanken är att jag allt eftersom torkar nya tomater, fylla på burken så den blir helt full! Smaken på dessa små torra tomaterna är helt ljuvlig, testa!!


Tanken är ju förstås att denna burken ska bli full så småningom!

Kommentarer

  1. Jag har aldrig tänkt på att man kn göra egna! Tack för tipset. Dessa kan nog stå under natten :)

    SvaraRadera
  2. Egna "soltorkade" tomater smaker underbart. Pappa brukar alltid göra stora mängder sommartid :)

    Ett tips, det går riktigt bra att frysa in oxå. Bara torka dom å sen i plastpåse å in i frysen. När man tar upp dem så tina dem i vatten, häll ut vattnet å sätt tomaterna i burk å fyll på med olja, vitlök m.m. Så håller tomaterna över hela vintern :)

    SvaraRadera
  3. Så gott!! Brukar ugnsbaka inte lika länge om jag ska använda direkt i sallad eller liknande. Torra men lite saftiga. Ja, du vet!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar