Jordgubbar, jordgubbar, jordgubbar

En 10-liters hink full med jordgubbar!
Inför helgens kalas så behövde jag jordgubbar, mycket jordgubbar! Därför valde jag att åka till Bärby självplock som ligger här i närheten och plocka själv. Jag plockade ca 15 liter! Stora och fina så därför gick det snabbt att plocka. Dessutom är dom ju så goda, mycket godare än dom man köper utanför affärerna, dessutom har man ju plockat dom själv :-) Jag gjorde 2 st burkar med jordgubbssylt, en vanlig och en med färsk vaniljstång i. Jag frös in en hel del till kommande frukostsmoothies, några gick åt till jordgubbstårtan och många gick direkt in i munnen ;-)
Dom odlar under stora plasttunnlar, därför får dom också tidigare färdiga jordgubbar.

Ska iväg dit någon dag snart igen för att plocka mera, jag vill nämligen göra jordgubbssaft också, det är ju så gott, sedan kan man väl inte få för många jordgubbar i frysen?!

Jag styckfryser jordgubbarna innan jag lägger dom i lådor, detta för att dom inte ska frysa ihop till en stor klump.

Kommentarer