Hemmagjord pasta....det behövs nog lite mer övning ;-)


Oj vilken dålig uppdatering det har varit här men det har varit så otroligt skönt väder här i Göteborg så jag har inte alls haft lust att blogga! Har njutit på altanen med lillgossen, han verkar tycka det är jätteskönt att vara ute hela tiden och sova i vagnen är allra skönast ;-) Så gott som alla måltider äts ute på altanen under paviljongen vilket är jätteskönt, bäst att passa på så länge det varar...


Jag kom på att jag glömt att berätta om vårat andra försök till hemgjord pasta. Första gången vi testade min nya pastamaskin så gjorde vi lasagneplattor vilket ju blev jättebra. Denna gången skulle vi göra tagliatelle och då blev det lite krångligare. Vi stod tre personer och försökte få till det, det klibbade ihop hela tiden så vi fick börja om några gånger men till slut så gick det. Pastan blev lite för tjock men gott var det. Även denna gången gick jag efter Leilas pastadegsrecept fast jag la till lite havssalt och olivolja också, receptet kommer här:

Ingredienser
5 dl durumvete
4 st ekologiska ägg
en nypa havssalt
olivolja

Mät upp mjölet på ett bakbord och gör en stor grop i mitten. Knäck i äggen, smula över lite havssalt och häll över lite olivolja och vispa upp med en gaffel. Vispa sedan in äggen i mjölet med gaffeln, lite i taget. När degen sedan går ihop så kan man börja använda händerna och knåda den tills den är slät, len och elastisk, tar ca 8 min.

Täck degen med plastfolie och låt stå i kylen ca 1 timme, sedan är det bara till att köra igång med pastamaskinen.

Tagliatellen serverades med en god pastasås gjord på kyckling, soltorkade tomater, oliver, grädde mm.
En god pastasås med kyckling är lätt att få till. Hacka gul lök och vitlök, fräs i en stekpanna i lite olivolja. Tillsätt skivad soltorkad tomat och kycklingfilé i mindre bitar, fräs på några minuter, häll på en tvåa grädde, en näve oliver, lite hackad basilika, torkad oregano, salt och peppar. Klart!

Kommentarer