Korv- och pastasoppa med grönsaker

Har ni svårt att få i era barn grönsaker? Min 5-åriga dotter gillar många grönsaker men hon vill aldrig äta dom kokta, bara råa. Vissa grönsaker "inbillar" hon sig att hon inte gillar såsom squash, aubergine, broccoli osv. Något som jag har märkt är att om hon inte ser grönsakerna i maten så äter hon, dvs det får inte vara några synliga bitar. Jag gjorde en korv- och pasta soppa häromdagen med massor med grönsaker i (lök, vitlök, squash, aubergine, tomater mm) och för att få min dotter att äta soppan så gjorde jag helt enkelt så att jag mixade soppan innan jag la i de övriga ingredienserna såsom korv, pasta och bönor. Jättegott tyckte hon ;-) Perfekt!

Ingredienser till en stor sats soppa
korvar (jag använde mig av vanlig stekkorv + chorizo
någon pastasort för ca 3-4 portioner (jag tog risoni)
1 burk bönor tex stora vita bönor
1 gul lök
2 st vitlöksklyftor
1 liten squash
1 liten aubergine
2 st morötter
2 st burkar krossade tomater
1 liter hönsbuljong
1 dl tomatpuré
salt och peppar
timjan

Börja med att skiva hacka gul lök. Skiva upp alla andra grönsaker i små bitar. Häll olivolja i en stor kastrull, tillsätt alla grönsaker och rör runt. Låt fräsa några minuter. Tillsätt krossade tomater, tomatpuré, buljong, pressad vitlök och kryddorna. Låt puttra tills grönsakerna är mjuka, ca 10 min.

Mixa soppan med en stavmixer.

Skiva korven. Häll av bönorna. Lägg i korven och bönorna tillsammans med pastan och koka så lång tid som pastan kräver för att bli klar.

Servera med en bit bröd. Enkel och god soppa som barnen också tycker om, trots alla grönsaker ;-)

Kommentarer