Lasagne med lammfärs

Jag tycker nästan alltid att när man gör lasagne så smakar den olika från gång till gång, samma sak gäller köttfärssås....... Det handlar väl helt enkelt om vilka råvaror man har och att jag höftar ganska så mycket när jag lagar mat. Denna gången så blev det lasagne med lammfärs och jisses vad god den blev. Den blev mjuk och len i smaken, helt perfekt! Om det var lammfärsens förtjänst eller inte vet jag inte men så här gjorde jag iallafall:

Ingredienser
1 kg lammfärs
1 hackad gul lök
några hackade vitlöksklyftor
2 burkar krossade tomater
ca 1 dl tomatpuré
timjan och rosmarin
ca 3 msk köttfond (jag använde hemmagjord)
salt och peppar
olivolja

Börja med att fräsa de hackade lökarna i olivoljan. Tillsätt färsen och bryn. Tillsätt tomatpurén och blanda väl innan du häller över de krossade tomaterna. Krydda med timjan och rosmarin, salt och peppar. Häll i köttfonden. Låt puttra medans du gör ostsåsen.

Ingredienser ostsås
3 msk smör
3 msk vetemjöl
5 dl mjölk
2 dl riven ost
salt och peppar

Smält smöret i en kastrull, tillsätt mjölet och rör om. Tillsätt mjölken lite i taget och rör runt. Riv ner osten. Salta och peppra.

Varva köttfärsen med ostsåsen och lasagneplattor, avsluta med ostsås. Denna gången tog jag även och skivad  mozzarella och la på toppen, blir krämigt och gott!

Servera med en fräsch sallad.

Kommentarer

  1. Mmmm, jag blev sugen på att köpa lammfärs så fort jag läste rubriken!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar