Första middagen med "Så gott som klart" - Kalvfärsbiffar

Igår berättade jag ju för er om konceptet Så gott som klart som jag har fått chansen att testa på. Vi började igår med att testa att göra kalvfärsbiffarna som skulle serveras med pasta och så här gick det till:
Alla lådor är färgmarkerade och allt ser fräscht ut.
Kalvfärsbiffar med tomat, oliver och kapris, pasta penne, citroncreme och ruccola

Innehåll:
Kalvfärsbiffar: kalvfärs, lök, ägg, buljong, parmesanost, ströbröd, grädde, kryddor.
Oliv/kaprisgrund: oliver, kapris, olivolja, vinäger, lök, persilja, vitlök.
Citroncreme: saft och skal av citron, yoghurt, olivolja.

Kalvfärsbiffarna kom alltså förstekta och skulle bara in i ugnen i 15 min i 150 grader så jag började med att sätta på ugnen. Pastan skulle kokas så självklart blev detta andra steget för mig. När biffarna stått 10 min i ugnen så hällde jag över oliv och kaprisblandningen som jag först blandat med två hackade tomater, saltat och pepprat. In i ugnen igen i 5 min.
Oliv, kapris och tomatblandningen, väldigt smakrik och god.
När pastan kokat klart så blandade jag i citroncremen och ruccolan.  Sedan serverades pastan med biffen och lite av tomatblandningen.
Färdigt att äta!

Redan från början så tänkte jag att det här kommer ta längre tid än 15 min vilket det också gjorde för man måste ju ändå räkna in att det tar tid att få upp ugnen i rätt temperatur och det tar även tid att få pastavattnet till att koka upp. Jag tror att det allt som allt tog 23 min vilket ju förstås inte är lång tid men det är ändå inte de 15 min som dom ju faktiskt gör reklam för.

Jag tyckte inte att biffarna blev tillräckligt varma av 15 min i ugnen så därför fick vi slänga in dom någon minut till i micron.

Maten blev väldigt god, vi var alla nöjda, det kändes fräscht och äkta.

Slutsats: Ta tiden 15 min med en nypa salt, lägg på 10 min till. Fräscha råvaror, inga konstiga tillsatser, lättlagad mat och framförallt god mat!

Idag ska vi ta oss an den rimmade torsken. Kika in imorgon så kommer du att hitta resultatet av den matlagningen här!

Kommentarer

  1. Rätten lät fantastisk och citroncremen med yoghurt snor jag omedelbums. Den är MIN!

    SvaraRadera
  2. Vilka vackra bilder du tar. Roligt att första rätten gick bra.
    Ett litet förtydligande ang tiden...
    Se högst upp på menyn "Vår ambition är att du ska ägna högst 15 minuters aktiv tid i köket, observera dock att vissa recept kräver lite längre tillagningstid i ugnen då du kan ägna dig åt annat." :)

    Ska bli roligt att följa fortsättningen.
    mvh Helena, Kitchenwiz

    SvaraRadera
  3. Vilken smart grej! En utveckling av matkassen känns det som. Rätterna låter goda dessutom tycker jag.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar