Asiatisk fiskgryta

Ja, då var denna helgen också förbi och det är redan måndag kväll....hösten är här på allvar, det var becksvart när jag åkte hem från jobbet förut. Bloggandet går väl lite på halvfart får jag säga, inte mycket ork till den just nu, är supertrött efter jobbet och vill bara slänga mig på soffan när jag kommer hem ;-) Men det är ju så det ska vara när man är gravid. Nu har jag iallafall bara två månader kvar och om ca en månad så slutar jag också att jobba. Ska bli riktigt skönt faktiskt!

Ja, ja, tillbaka till maten då kanske. I helgen som gick så började jag bläddra i mina kokböcker igen något som jag inte gjort på länge och hittade ett recept på en asiatisk fiskgryta ifrån Jamie Oliver. Jag har inte gått helt efter hans recept utan uteslutit en del saker som pilgrimsmusslor, marulk och kräftor. Jag körde rakt igenom på lax istället och så här gjorde jag:

Ingredienser
ca 800 g lax
saften från en lime
1 burk kokosmjölk
2 tsk sesamolja
2 msk kycklingfond + 2½ dl vatten
ca 1 tsk torkad chili
sojasås
risnudlar eller ris

Kryddpasta
2 tumstora bitar ingefära
8 limeblad
2 röda chili
4 vitlöksklyftor
2 citrongrässtjälkar
1 kruka koriander
2 msk jordnötsolja
1 tsk chilipulver

Börja med kryddpastan. Antingen så mixar du alla ingredienser i en mixer eller mortlar. Jag mortlade först och sedan hackade jag allt ytterligare med en kniv tills det blev som en pasta.

Häll sesamoljan i en kastrull och tillsätt pastan. Låt fräsa någon minut. Tillsätt kokosmjölk, fond, vattnet och limesaft. Rör om. Lätt i torkad chili, låt koka upp och sänk värmen så att det sjuder. Låt det sjuda i 5 min. Lägg sedan i fisken och sjud ytterligare 3 min. Smaksätt med lite sojasås efter smak.

Häll risnudlar eller ris i botten på en skål och häll sedan över grytan.

Det blev riktigt god smak på grytan, tänk på att använda chili efter smak och tycke.

Kommentarer

  1. Så sugen jag blev på lax nu!

    Lax och kokosmjölk är en sanslöst härlig kombo!

    SvaraRadera
  2. Men så gott med lite asiatiska smaker. Det gilla rjag.:-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar