Kolja med krämig sås i ugnen

Kolja är en riktigt god vit fisk tycker jag. Funkar i de fallen då man tycker att torsken är för dyr. Den här gången valde jag att ugnsbaka koljan i en härligt krämig sås. Vi hade även i några hummerklor i ugnsformen och vi stekte också upp ett par pilgrimsmusslor som vi serverade till. Till detta blev det ris och ugnsbakade rödbetor med butternut squash.

Ingredienser
ca 1 kg koljafilé
salt och peppar
rivet skal från ½ citron
1 burk philadelphiaost (jag hade den som är smaksatt med basilika)
4 dl matlagningsgrädde
½ skivad purjolök
fiskkrydda
4 st skivor prosciotto, hackad
ett gäng körsbärstomater

Lägg koljan i en ugnsform. Salta och peppra och riv över citronskal. Dela några körsbärstomater och lägg över fisken. Här la jag också över hummerklorna vilket naturligtvis inte är nödvändigt att ha med.

Blanda ihop philadelphiaosten med matlagningsgrädden, purjolök, prosciotton och en fiskkrydda, gärna med dill i. Häll blandningen över fisken.

In i ugnen på 200 grader ca 20-25 min.

Rödbetorna och pumpan skar jag ner i mindre bitar, över med olivolja, salt och peppar och in i ugnen på 200 grader ca 35 min.

Pilgrimsmusslor är ju så gott men absolut inget nödvändigt i denna rätten.

Kommentarer