Använder ni buljongtärningar?

Ja, det gör nog dom flesta tror jag inklusive mig själv. På Äkta varas hemsida så går det att läsa ett inlägg om buljongtärningar där Mats-Eric Nilsson skriver att han inte förstår varför alla måste använda sig av buljong hela tiden och menar att det går minst sagt lika bra utan. Jag håller väl inte riktigt med men det han skriver om recepttävlingen med linssoppan är ju ändå intressant..... När jag köper buljongtärningar så köper jag alltid ekologiska men dessa innehåller ju jästextrakt något som ju faktiskt bara är en enklare variant av glutamat. Kom gärna med tips på buljonger/fonder som inte innehåller jästextrakt eller palmolja!

Jag försöker allt som oftast se till att jag har egengjord buljong/fond hemma som tex köttfond, fiskfond, hummerfond etc. Kika kärna in mina fondrecept om du vill testa. Hemmalagad fond slår det mesta :-)

Köttben på väg att bli fond.

Kommentarer

  1. Jag använder ganska så ofta buljongtärningar och tycker det är en bra sak att ha i maten. Jag köper också ekologiska men jag skulle gärna göra egen buljong :-)

    Jag har aldrig gjort det men någon gång skall väl vara den första :-)

    SvaraRadera
  2. Jag använder mest fonder, tycker det smakar mer.

    SvaraRadera
  3. Jag använder mest fonder och dessa väldigt ofta. Tycker de höjer smaken på väldigt mycket. Jag är fond-addict ;-) Men är också medveten om allt skräp de innehåller... Men är för bekväm för att göra egen.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar