Rostad pumpa med lax och couscoussallad

Butternut squash är en riktig favorit för mig. Har ni inte testat så gör det. Finns i de flesta affärer, ser lite ut som en flaska i formen och precis som de flesta pumpor, en helt fantastisk orange färg innanför skalet. Jag brukar bara skiva pumpan, låter skalet sitta kvar, olivolja, salt, peppar och lite pressad vitlök. In i ugnen på 200 grader ca 35 min, lite beroende på hur tjocka skivor det är men minst 35 min.

Till pumpan gjorde jag lax i ugnen och en enkel couscoussallad. Jag rev rivet limeskal över laxen, droppade över olivolja, salt och peppar. In i ugnen tillsammans med pumpan ca 20 min. Det hela serverades med tzatziki. Helt fantasiska smaker tillsammans, mums :-)

Kommentarer

  1. Hur skulle du beskriva smaken för en som aldrig smakat pumpa?

    SvaraRadera
  2. Har du smakat på sötpotatis? Rätt så lika i smaken faktiskt. Pumpa smakar rätt så sött, svårt att beskriva....testa!

    SvaraRadera
  3. Ibland tycker jag att pumpa smakar lite "tvåligt", men jag har väl inte lärt mig de rätta recepten. :-) Eller också är det olika på olika pumpor - kan det vara så? Men när jag tänker efter så var det nog någon inlagd variant på pumpa som smakade så. Pumpasoppa är ju gott, och pumpapaj också. Jag måste testa denna ugnsbakade variant.

    SvaraRadera
  4. Mmmm, pumpa! Det är ju SÅ gott, varför har jag inte köpt det på länge? Din tillagningsmetod ser syndigt god ut!

    SvaraRadera
  5. Såg att de hade fått hem sådana på ICA Supermarket idag. Skam minsann ta och köpa hem en och prova, det låter ju riktigt gott!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar