Svartvinbärssaft

Jag har själv bara en liten svartvinbärsbuske men min kompis Malin har 4 stora buskar och eftersom dom har varit borta större delen av semestern och inte kunde ta tillvara sina bär så fick jag gå dit och plocka hur mycket jag ville :-)

Jag gjorde givetvis saft att det hela. Fick ihop ca 4 liter bär, kunde blivit mer men lat som man är.... ;-) Utav dessa 4 liter blev det 2 liter färdig saft.

Ingredienser till 1 liter saft
2 liter svarta vinbär
6 dl vatten
6 dl socker

Skölj av bären, man behöver inte ta bort kvistarna. Lägg dom i en stor kastrull tillsammans med vattnet och låt koka upp. Pressa bären mot kanten av kastrullen för att få ut så mycket som möjligt av saften. Låt koka ca 10 min. Häll av saften i en saftsil och låt stå och självrinna en stund.

Häll tillbaka saften i en kastrull och tillsätt sockret, koka upp. Låt stå några minuter och svalna och skumma sedan av saften. Häll över i väl rengjorda flaskor. Njut!!

Kommentarer

  1. Vad duktig du är!

    Det är åratal sedan jag kokade saft (men mest beror det nog på att jag själv inte dricker saft och att gäster som gör det inte heller är så frekventa - av någon anledning gäller tyvärr mest läsk).

    Jag har inte heller så många svarta vinbär. Kanske ett projekt att föryngra de buskar jag har så att de blir nya och fräscha, för även om jag inte kokar saft så gör jag ju sylt och marmelad. Jag minns fortfarande en fantastisk svartvinbärsmarmelad med vit rom i som jag gjorde som student och åt till grahamsskorpor med ost på och te till det.

    SvaraRadera
  2. Vad gott! Älskar svartvinbärssaft!!

    SvaraRadera
  3. Det blir väl "outspädd" saft av detta recept? :)
    Tack på förhand!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar