Jordgubbssemifreddo

Som jag berättade häromdagen så har vi ett ställe i närheten med självplock av jordgubbar och första gången vi var där så plockade vi ca 10 liter. Inför midsommar så plockade vi ytterligare några liter och med ca 1 liter av dem så gjorde jag en jordgubbssemifreddo som vi hade som efterrätt igår på midsommarafton tillsammans med färska jordgubbar.

Semifreddo är italienska och betyder "halvfryst" vilket stämmer in väldigt bra på den här glassen. Receptet kommer ifrån Leilas kokbok "One more slice". Receptet har jag bloggat om tidigare men den här glassen är så otroligt god så jag måste tipsa om den igen. Har ni aldrig testat att göra semifreddo så testa, det blir riktigt gott!

Ingredienser för ca 8 port:
4 ägg
3 dl strösocker
1 vaniljstång
2 dl vispgrädde
3 dl turkisk yoghurt
1 liter färska jordgubbar
½ dl vatten

Börja med att skiva jordgubbarna och koka ihop med ½ dl vatten och 2 dl socker ca 30 min. Låt svalna helt.

Separera äggulorna ifrån vitorna och vispa gulorna ihop med ½ dl socker och fröna ur vaniljstången poröst.

Vispa grädden fluffig och blanda i yoghurten. Blanda i äggsmeten.

Vispa äggvitorna med ½ dl socker till ett hårt vitt skum. Vänd försiktigt ner i äggsmeten.

Blanda jordgubbskompotten med äggsmeten och häll i en glassbytta eller liknande. In i frysen i ca 4 timmar. Servera och njut!

Kommentarer

  1. Semifreddo är bland det godaste man kan göra med jordgubbar.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar