Hemmagjord kebab med lammfärs

hemmagjord kebab

Kebab är ju helt enkelt kött på spett och ursprungligen så är det ju lammkött som ska användas även om det knappast är något kebabställe som använder det utan dom använder fläsk- eller nötkött istället.

När jag köper kebab så blir det oftast kebabrulle vilket jag tycker är väldigt gott. Ikväll valde vi dock att gör egen kebab. Jag använde mig av lammfärs, färdig kebabkrydda!  (ja, det finns, inga tillsatser är det heller) och rivet citronskal i mina kebabspett. Såsen blev en vitlökssås, mycket vitlök ska det vara ;-)

Mmm, det blev himla gott, smakar inte alls som dom man köper ute, mycket godare faktiskt. Så här gjorde jag:

Ingredienser kebabkött
500 g lammfärs
2-3 msk kebabkrydda
skalet från en citron

Blanda ihop ingredienserna. Forma färsen till en järpe och trä den på ett grillspett. Tryck ut köttet så den täcker nästan hela spetten. Grilla spetten några minuter per sida.

Ingredienser till såsen
2-3 dl matyoghurt
2 msk majonäs
4 st vitlöksklyftor
½ tsk vitvinsvinäger
örtsalt

Blanda ihop yoghurt med majonäs, pressa i vitök och häll i en skvätt vitvinsvinäger. Salta.

Till servering
pepperoni
tomat
gurka
sallad
tortillabröd

Fördela ingredienserna på tortillabrödet, ringla över vitlökssåsen och rulla ihop till en rulle. Ta gärna aluminiumfolie längst ner så ramlar inte alla grönsaker ut.

lammfärskebab

Kommentarer

  1. Men så gott med hemmalagad kebab! Det tror jag att gör till helgen. Tack för tipset och trevlig helg,

    Nadja

    SvaraRadera

Skicka en kommentar