Grillad pippi på pinne


Eller grillade kycklingspett :-) Känns som grillen går för jämnan här hemma just nu vilket ju inte är fel. I söndags gjorde vi grillspett, dels med kyckling men även grönsaksspett. Till detta blev det en fräsch och god quinoasallad med fetaost och örter och en syrlig och god dippsås. Längtar tills jag kan börja använda mig av mina egna grönsaker men än är vi inte där tyvärr....

Jag gjorde två olika smaker på marinaderna, en bestod av soja, röd currypasta, pressad lime, salt och peppar och den andra bestod av olivolja, örtkryddor, salt och peppar. Samma marinad till grönsaksspetten.


Ingredienser quinoasallad
quinoa
1 pkt fetaost
en bunt gräslök
en näve färsk basilika
½ grönsaksbuljong
1 msk olivolja
1 msk pressad citron
citronskal från ½ citron
salt och peppar

Koka quinoan ihop med buljongtärningen. Häll av och låt ånga av och svalna lite. Blanda i olivoljan, citronsaften och citronskalet, salta och peppra. Hacka i örterna och blanda i fetaost i tärningar.


Ingredienser dippsås
2 dl turkisk yoghurt
en hel vitlök
1 msk flytande honung
citronskal från ½ citron
några droppar citronsaft
salt och peppar

Sätt ugnen på 175 grader och lägg vitlöksklyftorna i en ugnsform. Ugnsrosta i ca 30 min. Pilla ut vitlöken från skalet och lägg i en skål. Blanda ner övriga ingredienser.


Hittade en riktigt härlig sida om grillning som heter Grillguiden, där finns en blogg, massa med inspiration och tips!

Kommentarer

  1. du är ELAK.............. vad gott det ser ut... nu blev jag SVINhungrig :P

    MUMS!!!!

    Kram Stina

    SvaraRadera
  2. Gott med grillat, vi har faktiskt inte grillat här hemma än, bara i stugan. Roligt att få lite tips och recept nu när säsongen börjar :)

    Så du har redan satt dina potatisar! Får sätta mina till helgen, vid påsk satte jag vid stugan men där är de skyddade av berg. Härligt är det att äntligen starta upp odlandet!

    Ha det bäst :)

    SvaraRadera
  3. Gott att få tutta på i grillen, då önskar man att man hade trädgård ännu mer än man gör annars...

    SvaraRadera
  4. Ja, gud så gott! Jag köpte grillpinnar/spett i rostfritt på loppis, men har inte testat dem ännu. Blir de mycket varma att hålla i?

    SvaraRadera
  5. Remsan, ja, det blir ju lite varmt men jag använder grilltången när jag vänder dom, funkar bra.

    SvaraRadera
  6. God och härlig qunioa. Ja att använda egna grönsaker är ju så annorlunda.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar