Färskpotatissallad med laxspett och citrondippsås


Färskpotatisen är här och jag tycker det är så gott! Längtar ju förstås till min egen men fram tills dess så går det bra med den som finns i affären. Det bästa som finns med färskpotatis är nog att äta den som den är, gärna med en klick smör men något annat som också är gott är ju att göra en potatissallad med andra primörer som tex rädisor och färsk vitlök. Så här gjorde jag min sallad:

Ingredienser
färskpotatis
dill
salt
rädisor
färsk vitlök
ruccola
gräslök

Till dressingen:
1 tsk dijonsenap
3 msk olivolja
1 msk vitvinsvinäger
salt och peppar

Koka potatisen med mycket salt och några dillkvistar. Häll av vattnet och ånga av, häll i en skål och häll över dressingen. Skiva och hacka övriga ingredienser och blanda ihop med potatisen.


Till salladen blev det laxspett. Jag gjorde en marinad som jag först la laxbitarna i som bestod av rivet skal och saften från en citron, hackad dill, olivolja, salt och peppar och lite torkade chiliflarn. Låt laxen marinera i ca 10 min. Trä upp på spett och grilla några minuter per sida, viktigt att dom inte blir för torra.

Till detta gjorde jag en dippsås på samma tema som laxen dvs med citron. Blanda ihop en del majonäs med en del creme fraiche. Blanda i rivet citronskal, citronjuice, salt och peppar och 1 msk honung, hacka även i en bunt gräslök. Supergott och fräscht.

Kommentarer

  1. Hej Martina!

    Åhhh, jag blir alltid så hungrig när jag kikar in här hos dig! :) Du bjuder alltid på så mycket gott och inspirerande recept. Tack för det! :)

    Här väntar vi också på vår egen potatis men i år får vi nog vänta fram till midsommar då den sista köldknäppen var skoningslös mot våra potatisar. Men den som väntar på något gott... :)

    Så fina bilder i ditt tidigare inlägg från dina odlingar. Mycket god mat som väntar från den egna trädgården i sommar. Härligt! :)

    Här växer det också så att det knakar i köksträdgården och visst är det nästan som de där grönsakerna, bären och örterna är som ens bebisar. Man kollar till dem varenda dag, vattnar, luckrar jord, rensar ogräs och känner sig otroligt stolt över att de växer så fint. ;)

    Ha en strålande fin mat- och odlingsvecka!

    Kram Lotta

    SvaraRadera

Skicka en kommentar