Potatissallad med dillpesto och grillad lammkorv



Lamm hör ju förstås påsken till och idag så blir det en härlig lammstek för oss. Igår blev det också lamm men i form av korv. Fick tag i en riktigt härlig lammkorv häromdagen då jag var i en nyöppnnad kött och fiskbutik här i Torslanda. Den innehåller parmesanost vilket gav en riktigt härlig smak.

Till korven som vi grillade blev det årets första potatissallad. Jag använde mig av delikatesspotatis som jag blandade med färsk sparris, suger snap och rädisor. I detta blandade jag i en dillpesto. Riktigt gott och "vårigt". Såpass vårigt så detta får bli mitt bidrag till månadens matutmaning hos Kalasgott som är just vår mat.

Ingredienser till dillpesto
1 dl mandel
1 vitlöksklyfta
2 dl hackad dill
1 dl olivolja
saften från en citron
salt och peppar

Mixa ihop allt utom salt och peppar. Smaksätt med salt och peppar.

Potatissallad
1 kg delikatesspotatis eller färskpotatis
salt och en dillkvist
ett knippe sparris
ett pkt suger snap
ett knippe rädisor
dillpeston

Koka potatisen med salt och en dillkvist. Häll av potatisen och låt den ånga av innan du lägger potatisen i en skål. Blanda ihop med dillpeston. Koka sparrisen i lättsaltat vatten i 3 min, när det återstår 1 min lägger du ner suger snapen som bara behöver 1 min. Häll av dom och skölj direkt av med kallt vatten. Lägg i skålen. Dela rädisorna i mindre bitar och blanda ihop med övriga ingredienser.


Grilla lammkorven och servera med potatissalladen. Servera med ett glas rött vin och njut av våren och den härliga värmen som vi har gjort idag!

Kommentarer

Skicka en kommentar