Hasselbackspotatis

I lördags så blev det som jag berättat om tidigare bearnaisesås (egengjord för första gången). Till såsen blev det grillad fläskotlett och hasselbackspotatis.

Hasselbackspotatis är väldigt enkelt att göra men oj så gott det blir, måste vara det härliga smöret ;-) Så här gör jag:
Ingredienser
potatisar i någorlunda jämna storlekar
smör
salt och peppar
ströbröd

Sätt  ugnen på 200 grader. Börja med att skala potatisarna. Skiva dom sedan tunt men inte helt igenom, för att lyckas bäst med detta så lägger man potatisen i en stor sked, se bild.


Lägg sedan alla potatisar i en ugnsform, salta och peppra och lägg en klick smör på varje potatis.


In i ugnen 30 minuter. Ös potatisarna med smöret några gånger. Ta sedan ut potatisarna och strö över ströbröd, in i ugnen igen ca 10 minuter, dom ska gärna få lite färg så man kan sätta på grillen dom sista minutrarna.

Kommentarer

  1. så gott. Dotter gjorde detta tillsammans med en ryggfilé fylld med riven vitlök och massa smör å kryddor... blev så himla gott. Sen gjorde jag en underbar sås på skyn :)
    Lyxigt och så otroligt enkelt med hasselbackspotatis :)
    Tänkte på dig häromdagen när jag gick genom mina frön :)
    Trevlig dag gumman!

    Kram Stina

    SvaraRadera
  2. Stina: ja, så enkelt och supergott. Ja, nu är det frötider igen....kul att någon tänker på en ibland ;-)

    SvaraRadera
  3. Hasselbackspotatis har jag inte ätit på den här sidan millenieskiftet, kul! Och snygga! :-)

    SvaraRadera
  4. Det där är en klassiker man gör alldeles för sällan!

    SvaraRadera
  5. hasselbackspotatis är helt underbart gott! speciellt när de är extra smöriga och sådär knapriga.

    SvaraRadera
  6. Så gott med Hasselbackspotatis! Det var ett tag sedan man åt den och speciellt med hemmagjord beasås. Gott gott gott!

    SvaraRadera
  7. Mmmmm, svårgillar hasselbackspotatis. DET ska vi äta nästa gång vi lägger vantarna på en härlig biff!
    Hälsar fröken Dill

    SvaraRadera
  8. hasselbackspotatis är enligt mig ungefär det bästa man kan göra med vanlig potatis. Det är SÅÅ gott =D Vilken fin blogg du har, dina bilder är jätteinspirerande!

    SvaraRadera
  9. Mums! Jag är galen i hasselbackspotatis.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar