Smörbönor och chorizo


Chorizo har dykt upp och blivit lite av en favoritkorv. Det ska självklart vara "riktig" chorizo och inte någon konstig fejkad variant full med tillsatser.

Det här receptet hittade jag i Jamie Olivers bok "Mat för hela året". Korven ihop med stora vita bönor var jättegott och så här gör man:

Ingredienser
200 g chorizo
2 rödlökar
3 vitlöksklyftor
olivolja
1-2 tsk paprikapulver
1 burk tomater (gärna körsbärstomater)
1 burk stora vita bönor

Skiva korven och löken. Fräs ihop i olivolja ca 5 min i en kastrull. Tillsätt paprikapulver, bönor och tomater, sänk värmen och låt puttra ca 20 min.




Till detta serverade jag kycklingklubbor som jag först marinerade i pressad citron och herbes de provencekryddor och sedan in i ugnen tillsammans med olika grönsaker såsom potatis, pumpa och lök.

Riktigt gott, man blir aldrig besviken på Jamies recept ;-)

Kommentarer

  1. Ser riktigt gott ut! Funderar på om jag inte ska prova den en dag här hemma, men utan bönorna (så att den blir lite mer LCHF).

    Önskar Dig en trevlig dag!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar