Sådd av basilika


I helgen som gick sådde jag första omgången av basilika. Jag älskar basilika, verkligen en av mina favoritkryddor. Jag vill ha många plantor, kanske 3 stycken i växthuset, en utomhus och en inomhus i köksfönstret ;-)

När man tänker på basilika så tänker man ju för det mesta på medelhavet men basilikan kommer faktiskt ursprungligen ifrån Indien! Basilika kan man så nu och plantera ut i växthuset när det börjar bli lite varmare. Efter jag planterat om basilikan så brukar jag låta den stå inomhus tills jag verkligen vet att värmen kommer att stanna i mitt växthus. Skulle tro att det inte får gå under 10 grader iallafall. Basilikan gillar inte kyla. På sommaren så blir det ju lätt väldigt varmt i växthuset och då slokar dom men med massor av vatten så brukar dom piggna till igen.

Massor med fröer kvar trots att jag odlade massor förra året.

Jag har precis som förra året sått två sorters basilika, en som heter "Tigullio" och en som heter "Italiano classico". Jag använder såklart såjord och så här sår jag:

  • Fyll upp sålådan nästan ända upp med jord, tryck till litegrann.
  • Sprid ut fröerna. Basilika kan sås ganska tätt så det är bara till att ösa på.
  • Avsluta med ett tunt lager såjord. Vattna sedan underifrån tills jorden blivit fuktig.
  • Ställ lådan varmt, ca 21-23 grader.
När hjärtbladen sedan kommit upp en bit är det dags för omplantering men det återkommer vi till då! Seså, fram med fröpåsarna och sätt igång :-)

Klart!
En planta från förra året.

Kommentarer

  1. Jag älskar också basilika vilka härliga plantor du kommer att få.

    SvaraRadera
  2. Tänk om vi har sån tur och får (och vill ha) lägenheten vi har sökt, då blir vi med uteplats och då ska vi oxå odla! Tänker i alla fall försöka med basilika som ska få stå i köksfönstret.

    SvaraRadera
  3. Gud så gott med egen färsk basilika. Doftar så himla gott om det.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar