♥ Lakritspannacotta på Alla hjärtans dag! ♥


Lakritsälskare som jag är så kunde jag inte låta bli att köpa lakritspulver i kryddbutiken när jag var där sist. Det första jag tänkte på att jag skulle testa att göra var pannacotta med lakritssmak. Igår på Allahjärtans dag slog jag till och gjorde den. Blev riktigt gott faktiskt, smakade mycket lakrits trots att jag bara tog 1 msk. (Tyvärr blev kortet inget vidare ;-) Nästa gång blir det nog lakritsglass tror jag!

Ingredienser
3 dl vispgrädde
1½ gelatinblad
½ dl socker
1 st vaniljstång
1 msk lakritspulver

Lägg gelatinbladen i kallt vatten under tiden som du gör resten. Börja med att snitta vaniljstången och skrapa ur fröna. Koka upp grädden och sockret med fröna, vaniljstången och lakritspulvret. Krama ur gelatinbladen och lägg i dom, rör runt en stund tills dom löst upp sig helt och det blivit lite tjockare.

Häll upp i formar eller glas, in i kylen i 3-5 timmar, titta efter när dom stelnat. Dekorera med hallon!


Jag fick en jättefin hjärtformad chokladask med supergoda praliner av min sambo, riktigt smaskiga.♥

Kommentarer

  1. Har ännu inte testat att göra någon dessert med lakritssmak, men det låter ju grymt gott.

    SvaraRadera
  2. Och sambon fick en härlig kartong med gelehjärtan. Gott !!!

    SvaraRadera
  3. Har sett lakritspulver i en av affärerna i stan, får nog ta och köpa hem en burk och prova. Låter som en smarrig dessert...

    SvaraRadera
  4. Mmmmm det är så gott med lakrits.

    SvaraRadera
  5. lakritspulver är helt galet gott! vi köpte på bar italia i linnéstan, och gjorde en löjligt god glass med det.

    SvaraRadera
  6. Gillar inte lakrits så mycket men detta ser ut att vara gott! ;-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar