En supergod tomatsoppa!



Jag har så smått börjat äta "vanlig" mat igen efter min halsoperation men det är ändå lättast att flytande som tex soppa. Den här supergoda tomatsoppan gjorde jag idag till mig själv när dom andra i familjen fick grillat kött med klyftpotatis. Recepetet hittade jag i en av mina absoluta favoritkokböcker "Under valnötsträdet".

Ingredienser
4-5 stora färska tomater
1 gul lök
1 squash
3 msk tomatpuré
1 vitlöksklyfta
2 st grönsaksbuljongtärningar
8 dl vatten
3 msk olivolja
flingsalt och svartpeppar
1 tsk strösocker

Till servering
parmesaost
färsk basilika

Börja med att hacka den gula löken grovt. Fräs den en kort stund i olivoljan i en kastrull. Dela tomaterna och ta bort stjälkfästet, dela i mindre bitar. Fräs ihop med löken.

Skär squaschen i halvmånar och lägg i med tomaterna och löken. Lägg i tomatpurén och rör om.

Tillsätt buljongtärningarna och vattnet, salta, peppra och sockra. Låt koka under lock ca 20 min.

Pressa i en vitlöksklyfta. Mixa soppan med en mixerstav. Häll upp i soppskålar och dekorera med basilikablad och några flagor av parmesaost.

En bit surdegsbröd hade förstås varit jättegott till den här soppan men den skulle nog inte min hals ha gillat ;-)

Kommentarer