Vörtbröd


I helgen var det brödbak igen, självklart är det ju vörtbröd som gäller i dessa juletider. De vörtbröden man köper i sin vanliga matbutik smakar väl egentligen inget vidare tycker jag, mycket godare att baka själv om man har tid och lust. Gjorde samma bröd förra julen och la ut på bloggen men här kommer en repris:

Ingredienser:
50 g jäst
50 g smör
3 dl porter
2 dl julmust
1 msk salt
1 dl mörk sirap
1 msk mald pomerans
1 msk mald ingefära
1 msk mald nejlika
0,5 msk kardemumma
ca 2 dl russin
ca 1,4 liter rågsikt

Smält smöret i en kastrull och tillsätt portern och julmusten, vätskan ska bli 37 grader. Smula ner jästen i en bunke och tillsätt degvätskan, blanda tills jästen har löst upp sig. Tillsätt alla kryddor, sirapen och russinen och nästan allt mjöl. Arbeta degen smidig för hand ca 7 min, i maskin eller med elviskpens degkrokar ca 5 min. Jäs under bakdug 45-60 min.

Knåda degen lätt och dela i två delar, forma till limpor, lägg på en plåt med bakplåtspapper och jäs ytterligare 25 min. Sätt ugnen på 250 grader, ställ plåten längst ner i ugnen samtidigt som du sänker ugnen till 200 grader. Grädda ca 40 min och låt sedan bröden svalna på galler under bakduk.

Kommentarer

  1. Smakar ljuvligt som vanligt.

    SvaraRadera
  2. Och så slår det mig, jag har ju inte smakat något vörtbröd i år! Vilket misstag!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar