Bojkotta Becel!


Har precis varit inne på Kostdoktorns sida och läst en massa information och hur Unilever som äger Becel försöker lura människor att köpa deras kemikaliefyllda varor i tron om att dom får ett friskt hjärta. I Danmark har Becel blivit bötfällda för vilseledande marknadsföring, margarin (Becel pro-activ) måste nämligen ha en varningstext: att det inte skall ätas av gravida, ammande kvinnor, barn under 5 år eller personer som äter kolesterolmedicin. Hjärt-Lungfonden har beslutat att avsluta samarbetet med Becel på grund av oklarheter i hur hälsosamt margarin är.

Kostdoktorn uppmanar till bojkott och jag ställer förstås upp, går ni med?? För mer fakta om bojkotten och varför du bör gå med, gå in på Kostdoktorn.

Kommentarer

  1. Tack för tipset!

    Ha en fin dag/caja

    SvaraRadera
  2. Hmm, och jag som blev rekomenderad det av min kostrådgivare för det var hälsosammare än bregott och smör med ltie rapsolja i matlagningen!! Tror det får bli och återgå till det istället för Becel och Milda Culinessé!

    SvaraRadera
  3. Henrik: javisst är det konstigt att en kostrådgivare kan ge ett sådant råd, har hört likande saker själv.

    SvaraRadera
  4. Bra information, tack! Vi ska genast gå in och läsa lite mer om det. Inte för att vi använder det, här finns det bara riktigt smör och raps/olivolja, men det finns ju andra som nyttjar Becel...

    SvaraRadera
  5. Varför väljer du att tro på kostdoktorn?
    WHO och världens ledande nutritionsforskare rekommenderar att vi ökar intaget av omättade och fleromättade fetter till förmån för att minska på det mättade fettet. Detta eftersom studier visar att mättat fett ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom bland annat. Becel har ett margarin i enlighet med detta medan Kostdoktorn har en fullständigt egen idé som inte stöds av den sammanslagna forskningen.
    Mvh
    Helena Bergström
    Forskargruppen Samhällsnutrition och fysisk aktivitet
    Karolinska Institutet

    SvaraRadera
  6. Freedomtravel: ja, vad är det som får mig att tro på Kostdoktorn...sunt förnuft antar jag. Om jag hade för högt kolestorolvärden så skulle jag absolut inte lägga detta på min macka:
    Innehåll: Vatten, vegetabilisk olja, vegetabiliskt fett, växtsterolestral (12,5%), modifierad stärkelse, gelatin, salt (0,8%), emulgeringsmedel (lecitin, E471 mono- och diglycerider av fettsyror, av vegetabiliskt fett, E476 Polyglycerolpolyricinoleat), kärnmjölkspulver, konserveringsmedel (kaliumsorbat), surhetsreglerande medel (citronsyra), arom, A- och D-vitaminer.

    som är innehållsförteckningen för Becel proactiv, utan jag skulle istället välja detta:
    Innehåll: Grädde, rapsolja, salt 1,2%, mjölksyrakultur, vitamin A och D.

    som är innehållsförteckningen för Bregott.

    Givetvis ska man inte vräka i sig smör men att tro att det bästa för dig är att vräka i dig en massa lightprodukter, då får man nog tänka om. Jag använder själv Bregott, rapsolja, olivolja eller smör när jag lagar mat.

    Det finns säkerligen två sidor i den här debatten och man väljer självklart vart man vill stå, vilken sida jag väljer tror jag ni vet.

    Kom igen nu, fler kommentarer om detta vill jag se!!

    SvaraRadera
  7. Här är en som håller med dig inga kemiska livsmedel för mig. Äkta vara ska det vara.

    SvaraRadera
  8. Läste en artikel (skriven av Cathrine Schück) i Tara om Michael Pollans bok "Till matens försvar". Han menar att vi behöver gå tillbaka till våra rötter vad gäller maten och utesluta det konstgjorda. Några av råden lyder;

    Ät inte något som inte kan ruttna.
    Ät inget med ingredienser som är okända eller är omöjliga att uttala eller är fler än fem till antalet.
    Om du bryr dej om din hälsa, då bör du antagligen undvika produkter med hälsopåstående på. Det betyder förmodligen att det inte är mat och det är mat du vill äta.

    Tänkvärt, eller hur?

    SvaraRadera
  9. Mårtenssons kök: absolut tänkvärt, kloka ord tycker jag. Blir alltid misstänksam när man haft en produkt hur länge som helst och den aldrig blir dålig.....

    SvaraRadera

Skicka en kommentar