Värmande bön- och korvsoppa i höstkylan


Höst....ja, nu är det verkligen höst. Dom flesta löven ligger på marken och allt är brunt och trist. Nä, jag är ingen höstmänniska direkt. Älskar våren och sommaren!! Men man får försöka göra det bästa av det, tända ljus i mörkret, äta god värmande mat, som den här soppan tex. Jag har bloggat om den tidigare men den tåls att upprepas. Enkel, snabblagad och supergod! Jag brukar ha korv i min soppa, denna gången blev det små mini bratwurstar. Går också bra med köttbullar.

Ingredienser
4 st potatisar
1 st fänkål
2 st morötter
1 liten squash
1 halv purjolök eller 2 st salladslökar
2 burkar krossade tomater eller ca 5 st färska som du först mixar i en mixer
1 dl tomatpuré
ca 1 liter vatten
1 burk bönor, tex kidneybönor
3-4 vitlöksklyftor
2 st buljongtärningar (grönsaks- eller hönsbuljong)
salt, svartpeppar och timjan (torkad)
olivolja
(små blomkålsbuketter)

Skala och skär potatis och morötter i små bitar, skär fänkålen i tunna skivor, squashen i tärningar och skiva purjolöken, fräs allt detta i oljan i en kastrull.



Häll på tomaterna, vattnet, tomatpurén, buljongtärningarna, låt det hela koka upp, tillsätt salt, peppar och timjan. Pressa i vitlöken och blanda i avsköljda bönor och skivad korv. Låt allt koka i ca 15 min. Hade denna gången också i små blomkålsbuketter som jag lade in när det var några minuter kvar. Servera med en bit bröd.

Ikväll ska vi ha hit goda vänner och äta hummer, vilket förstås kommer bli jättegott. Ska dock inleda kvällen med lite tilltugg i form av italienska delikatesser. Har fått en hel låda med trevliga charkprodukter ifrån Glenn Strömbergs collection, bilder och recension kommer förstås senare ;-) Ha nu en skön lördag allihopa!!

Kommentarer

  1. Härligt med värmande och nyttiga recept med bönor! :-) Och jag kan tänka mig att det blir trevligt ikväll med italienska delikatesser! Ha en bra helg! :-)

    SvaraRadera
  2. Ja nu när det börjar bli kallare vill man gärna ha värmande soppa. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar