Stekt makrill med dillsås


Igår var Jonny ute och fiskade och fick ett gäng med makrillar som vi såklart genast stekte upp. Jag kokte färskpotatis till och gjorde en dillsås och kokade några nyskördade haricot verts. Receptet på dillsåsen och makrillen har jag bloggat om tidigare och finns här.



Ett tips om man hittar mycket och fin dill billigt är att köpa på sig mycket och frysa in det som man inte ska använda. Bara till att hacka ner och lägga i en burk, perfekt att ta fram lite nästa gång man behöver. Jag hittade en stor bukett med dill för 30 kr på Bärby självplock, ett ställe som jag ibland åker till och plockar grönsaker.



Samma går ju såklart att göra med flera kryddor, jag gör likadant med basilika och persilja.

Kommentarer

  1. Hur tycker du att basilikan blir efter frysning?

    SvaraRadera
  2. Matpolisen:den blir ju inte så fin så man har lust att dekorera med den direkt men den duger bra att tex använda till pesto eller ha i grytor.

    SvaraRadera
  3. Gud så gott det såg ut. Inser att det var på tok för länge sedan jag åt makrill. Får nog göra något åt det :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar