Höst i trädgården

Även om vi har haft jättefint och skönt väder här i Göteborg den sista veckan så känner man ändå att hösten är här. Det är kallt på morgonen och kvällen och jag får stänga igen växthuset på kvällarna för att det inte ska bli allt för kallt därinne. Nackdelen är ju att det istället blir rätt så fuktigt men det är väl oundvikligt den här årstiden.

Har ju förstås massor med saker kvar i växthuset som fortfarande växer och ger skörd. Gurkplantan börjar väl så smått lägga av, den vill ju ha mycket värme för att växa men den har ändå några gurkor till att ge oss.



Tomater finns det gott om, tyvärr är det många som är helt gröna men jag hoppas verkligen att dom kommer att hinna mogna innan det är dags att slå igen för säsongen.



Chili har jag två sorter, en limechili och en stor sort som än så länge bara har blivit grön, det står på påsen att den ska bli röd men......det går inte fort ;-)



Hösten är ju förstås äppletider, jag har två äppleträd, det ena med Ingrid Marie äpplen och det andra med 5 st olika sorter på, ett sk familjeträd. Sorterna som finns på är Discovery, James Grieve, Katja, Aroma och Gravensteiner.


Strålrudbeckian är en stor favorit så här års, den lyser verkligen upp hela rabatten!



Ormroten växer fint i berget, den kräver inte någon speciell skötsel, den har knappt någon jord alls.



Röd solhatt, väldigt fin på nära håll:


Squashen ger fortfarande fin skörd även om det har avtagit.


Rödbetor och morötter finns det gott om, det som inte går åt fryser jag in, iallafall morötterna. Får nog ta och göra inlagda rödbetor också, det är ju smaskens.




Ja, det var en liten titt i min trädgård! :-)

Kommentarer

  1. Visst är det underbart så här års med allt som går att skörda :-)

    SvaraRadera
  2. Åååhhhh... skulle så gärna vilja ha ett växthus. Försökte mig på tomater i år men utan växthus och värme har det blivit en helt ny sort: puttekulstomater.

    Vilken underbar bild på den röda solhatten, gör en förstoring på den och du har en underbar tavla!!

    SvaraRadera
  3. Vilka vackra bilder. Hösten är en fin tid i köket, med alla grönsaker, inläggningar, grytor och soppor, pajer och syltningar.

    SvaraRadera
  4. Glöm inte att syltade gröna tomater är en höjdare till söndagsmiddagaen!

    SvaraRadera
  5. Mina tomater smakar inte sådär mycket som de brukar göra. Vet inte varför. Hur är det med dina?

    Min chilli eftermognar och byter färg om man tar in den inomhus, så hinner dina gröna inte bli röda är det nog bara att ta in.

    SvaraRadera
  6. Vackert! Jag sådde frön från en röd chili (för en evighet sen), och det har dinglat gröna chilisar på plantan snudd på ehla sommaren, men aldrig att dom blir röda. Ska det vara så?

    SvaraRadera
  7. Frejda: mina tomater har varit jättegoda. Dom kräver ju förstås sol och värme för att bli goda men det har vi väl haft?
    Tina: jo, det är ju meningen att dom ska bli röda men mina verkar också ta lång tid på sig i år, det har inte varit så tidigare, konstigt med tanke på att vädret varit bra. Kanske ska testa det som Frejda tipsar om, att ta in dom inomhus.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar