Äppelmos och Lingonsylt

Äppelmos

Häromdagen blev det både äppelmos och lingonsylt gjort här hemma. Har man många äpplen hemma och inte vet vad man ska göra åt allihopa så måste man ju bara göra äppelmos, det blir riktigt gott. En klick på morgongröten eller till pannkakorna är ju oslagbart! :-)




Skala äpplena, klyfta, kärna ur och ta bort skaften, lägg i en kastrull tillsammans med 1 dl vatten. Låt koka upp och rör och mosa med en träsked. Låt småkoka tills det endast är småbitar kvar, tar ca 15 min. Sedan tar man en handmixer (eller matberedare) och kör moset tills det blir slätt. Blanda i 1½-2 dl socker. Häll upp på väl rengjorda burkar, klart!!



Lingonsylt är ju också jätte enkelt och supergott. Jag plockade inte lingonen själv utan köpte 1 kg på Bärby självplock. Lägg i en kastrull med lika mycket syltsocker, dvs 1 kg. Blanda runt tills sockret har lösts upp, låt koka ca 5 min medans du skummar av. Häll upp på väl rengjorda burkar. Seså, hem och sylta med er nu!!

Lingonsylt

Kommentarer

  1. Äh, vad härligt. Det syltas för fullt här också just nu.

    SvaraRadera
  2. ojojoj, hemmagjord lingonsylt - vet inte om det finns något bättre än det!

    SvaraRadera
  3. Ditt äpplemos ser verkligen superfräscht ut. Mina äpplen är så skruttiga i år så jag har inte kunnat göra en äpplekaka ens en gång. Innan jag hunnit skala bort allt som är fult och ätet på på de väldigt små äpplena så har fruktköttet blivit brunt ...

    Hemkokt lingonsylt - mums!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar