Kantarellsmörgås


Nu har vi fått ihop en hel del kantareller när vi varit ute och plockat. Det mesta har gått direkt in i frysen men en och annan kantarellsmörgås slinker också ner. Igår hittade jag dessutom en Karl-Johans svamp som fick följa med.

Jag brukar alltid börja med att steka svampen i en stekpanna utan smör så att allt vatten försvinner, sedan, när all vätska är borta så lägger jag i en klick smör. Lite flingsalt och ett drag med svartpepparkvarnen och sedan är det klart. Ta en bit bröd, gärna lantbröd, lägg det i brödrosten och låt det få lite färg, dra några drag med en halv vitlöksklyfta och lägg över svampen. Mums! Riktig lyx från skogen!

Kommentarer

  1. Jisses, vad gott det är med kantarellmacka! Speciellt när de är nyplockade och inte varit i frysen och vänt. :-)

    Jag har inte hunnit ut i skogen än, men det kanske kan bli till helgen. Eller kanske inte för jag har visst lovat jobba på lördag (kungafamiljen kommer till Örebro och jag ska visst göra en insats i presscentret ... Nåja, en annan dag.

    SvaraRadera
  2. Har ännu inte fått äta kantareller i år! Nu måste jag ut och leta här i de köpenhamnska butikerna :-)

    SvaraRadera
  3. Det där är ju sååå gott! Vi vet ingenstans där man kan plocka... men det får väl bli Hötorget till slut ;)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar