Bondbönspuré


Som jag tidigare skrivit så har jag odlat bondbönor i år och jag är faktiskt mycket nöjd med skörden! Massor med fina bondbönor har vi ätit under sommaren men nu börjar dom avta. Har bloggat om mina smörstekta bondbönor innan men denna gången gjorde jag en bondbönspuré vilket blev jättegott :-)

Svårt att skriva exakt hur mycket man ska ta av varje ingrediens eftersom jag har "höftat" en del ;-)

Ingredienser
bondbönor
olivolja
parmesanost
2 st vitlöksklyftor
flingsalt
svartpeppar

Börja med att sprita bönorna och koka dom 4 min i lättsaltat vatten. Plocka sedan av skalet vilket blir lättare om du först sköljer bönorna i kallt vatten.

Mixa bönorna ihop med 2 st rivna vitlöksklyftor, en näve riven parmesanost. Häll på olivolja tills det blir en jämn "smet", det ska inte bli för tunt. Häll över i en skål, salta och peppra litegrann.

Jag serverade purén till en bruschetta vilket blev jättegott! Börja med att rosta en bit surdegsbröd, droppa över lite olivolja, bred över ett lager med purén, varva tomatskivor med mozzarellaskivor, några skvättar balsamvinäger och lite flingsalt. Kan det bli annat än gott!!



Ni som använder er av bondbönor.....har ni tips på vad man mer kan göra med dom???

Kommentarer

  1. Bondbönor är verkligen en favorit och nästa säsong tar vi in restaurangkvalitet bondbönan - Superaquadulce i sortimentet!;-) Bondbönor har jag använt till pasta med bacon (jättegod kombination), sallad och så har jag gjort god bondbönsoppa! Bondbönspurén är fantastiskt god och en lite variation är att hacka ner mynta i den.

    SvaraRadera
  2. åh herregud vad gott det där såg ut!!!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar