Stekt kolja med färskpotatis och stekt paprika


Häromdagen berättade jag om att vi var bjudna på en smakkväll med Årstiderna och där bjöd dom på en jättegod rätt som bestod av stekt kolja, kokt färskpotatis och en grönsaksröra. I lördags så testade jag på att göra denna rätten själv och det blev väldigt lyckat. Förutom koljan så stekte jag också en makrill som sambon fick tidigare på dagen när vi var ute och fiska.

Fisken:
kolja och makrill
havssalt
svartpeppar
kryddblandingen "fiskelycka" ifrån Änga gård
olivolja

Dela fisken i mindra bitar, krydda och stek i hög värme i olivolja ca 4 minuter på en sida, vänd fisken i stekpannan och låt den steka en liten stund på andra sidan, ca 30 sekunder.



Potatis:
färskpotatis
salt
dill
smör
rivet citronskal

Koka potatisen ihop med mycket salt och några dillkvistar tills dom är mjuka. Häll av vattnet och blanda med en klick smör och rivet citronskal.

Grönsaksblandningen:
2-3 st röda paprikor
2 st färska lökar
½ gurka
2 st tomater
olivolja
salt och peppar
paprikapulver
chiliflarn

Skär paprikan i rätt så stora bitar. Skiva färsklökarna. Stek ihop i en stekpanna i olivolja tills paprikan blir mjuk. Salta och peppra och strö över paprikapulver och lite torkad chili. Dra stekpannan ifrån värmen. Dela gurkan och tomaterna och blanda i paprikaröran.



Till allt detta gjorde jag en hummersås på egengjord hummerfond och matlagningsgrädde, en skvätt cognaq och lite cayennepeppar.

Det här är en riktigt god middag, gurkan blir jättegod när den blir lite ljummen och hummersåsen till blev riktigt lyckat. Och att vi aldrig använt oss av kolja innan! Det var inte sista gången....

Kommentarer

  1. Kolja är en bra vardagsfisk tycker jag! När jag bodde på Island åt vi kolja jämt, ungefär 5-6 dagar i veckan. Torsken exporterade de till Skandinavien.. eftersom de inte tycker att den är lika bra...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar