Det händer mycket i trädgården.....

Just nu växer det så det knakar i grönsaksodlingarna, både i växthuset och i landen.

Jag har satt potatis i en spann i växthuset och där hoppas jag att dom blir klara till midsommar, har såklart också satt potatis i grönsakslandet, där har dom inte kommit riktigt lika långt men dom växer också fint.



Tomaterna blommar. Ett tips för att få blommorna att bli tomater är att skaka på plantorna då och då, detta för att hjälpa till med pollineringen. I år har jag nog rekord med antal tomatplantor, tror det blev 11 st till slut!



Små, små fina druvor. Köpte denna vindruvan förra året så den blommar för första gången i år, kärnfria söta druvor, gott, gott!


Ett tips för att få tidig ruccola är att så i en kruka i växthuset, växer så det knakar och man kan få sig lite ruccola innan den är färdig i grönsakslandet.



Visst är det härligt när äppleträden börjar blomma. Just dom här blommorna tillhör en gren på mitt familjeträd och sorten heter Discovery. Ett jättegott äpple!



Så här långt har rädisorna i min drivbänk kommit, snart ätbara.



Sockerärtorna står på rad med bondbönor framför sig.



Pust, det blev många bilder, hur går det i era grönsaksodlingar??

Kommentarer

  1. Du ligger klart före mig. Dels var jag lite sen med att så och sätta ut och dels så har det rent ut sagt varit skitväder här större delen av maj så allt stannar liksom av i kylan och regnet. Jag har fotfarande kvar sådnat som ska sättas ut i land och nya pallkragar, men det går ju inte att gräva och hantera jord när den är blytung av vatten. Så jag deppar lite, men hoppas istället på en något senare skörd.

    SvaraRadera
  2. ojoj va långt du är :) Vi har inte hunnit så mycket här... håller på som svin uppe på vinden. Men potatisen är satt för någon vecka sedan, plus annat gotti gott.
    Morötterna har vi inte sått än för vi hade glömt köpa frön.
    Rensade blomrabatter igår.. snacka om att det är en halv meter med ogräs... nå kanske inte fullt men inte så långt ifrån heller *S*

    jag saknar bara ett växthus.. så jävla mycket. Men kommer dag kommer råd ;)

    SvaraRadera
  3. Vilka härliga bilder! :-) Och kanontjusig rucola! ;-) Smart tips det med att skaka plantorna så nu ska mina tomater få sig en tur :))

    SvaraRadera
  4. Precis hemkommen efter två veckors semester blev jag nästan chockad vilken fart det tagit i landet. Vädret måste varit fantastiskt gynnsamt häromkring!? Ruccola, rädisor, vit-, röd- och schallottenlök hade fullständigt gått i spinn. Potatisarna måste definitivt i jorden till helgen, innan de spränger sig ur sina mjölkkartonger. Tomaterna håller på att tränga oss ur huset - dags för avhärdning hela veckan lång. Kul, kul, kul med odlingar!

    SvaraRadera
  5. Jag är skeptisk om min enda tomatplanta på balkongen kommer att ge mig några tomater??!!!

    //ulle

    SvaraRadera
  6. Wow, vilken prestation! Jag sådde gräslök, dill och perfilja i våras och dillen och persiljan har kommit upp nu. Dock ingen gräslök i sikte. Jag tror jag satte den lite för mörkt tyvärr.

    SvaraRadera
  7. Det ser fantastiskt ut hos dig! Själv har jag massor på G, men förtvivlar lite. Vare sig klimatet eller jordmånen i det inre av Roslagen är lika bra som i min tidigare trädgård. Är också svårt avundsjuk på dig som BOR i din trädgård. En trädgård på sommarstället är underbart, men skötseln blir lite mer sporadisk.
    Hoppas i alla fall på mina älsklingar, tomaterna. Har inte vågat räkna dem, men misstänker att de i vanlig ordning är fler än 10...
    Hälsar fröken Dill

    SvaraRadera

Skicka en kommentar