Hemlagad pizza


Igår blev det pizza till middag, hemlagad pizza. Vi hade kvar en hel del godsaker ifrån fredagens mys med medelhavsdelikatesser så det blev både mozzarella och parmaskinka på pizzan. Jag använde mig av pizzastenen som jag fick i julklapp så botten blir så där krispig och god.

Ingredienserna jag hade på var: tomatsås, rödlök, mozzarella, salami, två sorters parmaskinka, tomater (både stora och små), oliver, oregano, havssalt, olivolja. När pizzan är färdig så lägger jag även på ruccola. Serveras med en god pizzasallad.

Så här gjorde jag degen:
1/4 pkt jäst
2 dl ljummet vatten
1 tsk salt
4 msk olivolja
6-7 dl vetemjöl

Smula ner jästen i lite av det ljumna vattnet. Rör tills jästen löst upp sig. Tillsätt resten av vattnet och resterande ingredienser. Blir degen för lös så får du ta mer mjöl.

Baka ut degen på en plåt, på med alla ingredienser, in i ugnen på 250 grader ca 12 min. Klart för njutning tillsammans med ett glas rött!!



Snön fortsätter att vräka ner här hos oss, fast idag ser det ut som om solen vill titta fram och det tackar vi för. Tog lite bilder, som ni kan se är växthuset inbäddat i snö och istapparna hänger från taket.



Visst är snöflingorna fina!

Kommentarer

  1. Jag är bra sugen på den där bakstenen!

    SvaraRadera
  2. Hemlagad pizza är ju något av det godaste som finns:) Extra smarrigt med ruccola på toppen!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar